Workshop (onderaan deze pagina een verslag)

Zaterdag 24 februari 2018 van 10.00 – 12.00 uur : Workshop “Lathyrus kweken” in Aalsmeer. Locatie: Wellantcollege Aalsmeer (Linnaeuslaan 1431 JV Aalsmeer / bij hoek JP Thijsselaan) – Ingang Kas bij Paardenbak.

De Nederlandse Lathyrus Vereniging organiseert sinds 2002 haar workshop “Lathyrus kweken”. De workshop is interessant voor zowel mensen die net met het kweken van Lathyrus beginnen, als voor mensen die al vaker Lathyrus hebben gekweekt.

In de kas van het Wellantcollege in Aalsmeer gaat u in het eerste deel van de workshop twee Lathyrusrassen zaaien, die u aan het einde van de workshop mee naar huis kunt nemen. In het tweede deel krijgt u een diapresentatie over de kweek van Lathyrus. Van zaad, zaaien, opkweek tot oogsten. U kunt al in 2018 Lathyrus snijden van uw eigen planten!

De workshop is niet alleen voor leden of donateurs, dus neemt u gerust uw familie, vrienden of buren mee. Iedereen is van harte welkom.

.

De kosten bedragen voor leden van de Nederlandse Lathyrus Vereniging met maximaal 1 introducee € 5,00 per persoon. Bent u geen lid van de Nederlandse Lathyrus Vereniging dan zijn de kosten € 10,00 per persoon. Let op: bij ons kunt u niet pinnen!

Voor de organisatie van deze dag willen wij u vriendelijk vragen om op te geven met hoeveel personen u komt. Mocht dit niet lukken, dan bent u uiteraard ook van harte welkom. De koffie staat voor u klaar!

U kunt u voor deze workshop opgeven door uw naam en het aantal personen door te geven aan het secretariaat per mail.

Aanmelding gedaan, u bent geplaatst. Alleen bij geen doorgang krijgt u van ons vroegtijdig bericht.

Workshop Lathyrus kweken, een verslag:

Elk jaar vind in het Wellantcollege VMBO in Aalsmeer de jaarlijkse workshop ‘Lathyrus kweken’ plaats.
Dit jaar kwamen er 23 mensen naar de Workshop. Na eerst een kop koffie gedronken te hebben gingen de deelnemers met Jan Ruesink mee voor de uitleg van het praktische gedeelte en konden de deelnemers zelf aan de slag. Iedere deelnemer krijgt twee potjes die gevuld moeten worden met zaaigrond. Zaaigrond is extra luchtig en bevat geen meststoffen. Dat heeft het zaad voor de kieming niet nodig. Elk jaar worden 2 soorten gezaaid. In het ene potje word bijvoorbeeld de soort ‘Francis Kate’ gezaaid en in het andere potje een mengsel van het sortiment Lathyrus van het voorgaande jaar. Als de Lathyruszaden netjes in rijtjes worden gelegd, kan een zaadje, bijvoorbeeld als het niet kiemt, altijd weer teruggevonden worden. Daarom leggen wij de zaden tijdens de workshop ook netjes op een rijtje in het potje. (Het kan zijn dat een zaadje niet kiembaar is, maar het kan ook dat de huid van het zaadje zo dik is dat de kiem er niet doorheen kan komen, of dat het water wat voor de kieming nodig is, niet kan worden opgenomen. Dan kan het zaadje geholpen worden door met een vijltje de zaadhuid wat dunner te maken.) Cirrus Afgedekt met een dunne laag zaaigrond, licht nat gebroest met water en in een plastic zak verpakt, kunnen de potten mee naar huis worden genomen. Ook word een zak gewone potgrond met potjes meegegeven, waarmee de plantjes over een paar weken verpot en vervolgens verder opgekweekt moeten worden.

Na het zaaien kwam de groep weer bij elkaar in de kas waar Wim van Vliet een diapresentatie hield over de teelt van Lathyrus en wat er allemaal komt kijken bij het zelf kweken van Lathyrus.

Lathyrus met naam (laatste) 2011 037Het tijdschema van zaaien tot en met het oogsten van de bloemen werd behandeld. En ook het voorbereiden van de grond, op welke manieren Lathyrus kan worden opgebonden, tegen een rek, zoals met touw of tegen een wigwam van wilgentenen. Verder worden mogelijke ziekten (meeldauw en Fusarium) en plagen (luizen) tijdens de teelt besproken en wat je ertegen kan doen. Ten slotte het moment en de wijze van plukken en hoe Lathyrus het langste houdbaar is in de vaas (in een klein laagje water mét snijbloemenvoedsel) zodat de bloemen wel 7-10 dagen mooi blijven. lathyrus-zakjes-zaadklein Na afloop van de workshop konden nog zaden gekocht worden, andere soorten dan de tijdens de workshop gezaaide soorten en nog meer mooie kleuren Lathyrus. Nog even als extra geheugen-steuntje de data op een rijtje wanneer u in actie moet komen: Half Februari: zaaien Half Maart: de zaailingen oppotten, na een paar dagen en bij lekker weer kan begonnen worden met afharden. Half April: de afgeharde plantjes kunnen in de vollegrond worden geplant; Na eind juni: bloemen plukken!!!