Vereniging

Op 6 september 1927 werd in Amsterdam de Nederlandse Lathyrus Vereniging opgericht. De oprichters waren eigenaren van de grote buitenplaatsen en hun tuinbazen met als grote promotor H. Carlee, een vooraanstaand bloemist in Haarlem. Hij dreef veel handel op Engeland en stond ook daar in vakkringen hoog aangeschreven. De Nederlandse Lathyrus Vereniging eert hem nog steeds. Jaarlijks wordt de naar hem genoemde beker opnieuw uitgereikt. Aan wie?

Tegenwoordig zijn naast de buitenplaatsen en de gemeenten, in 2005 ook het Koninklijk Paleis Soestdijk als grote inzenders verdwenen. Hier voor zijn andere inzenders in de plaats gekomen zoals bijvoorbeeld de Middelbare Tuinbouwschool uit Aalsmeer (Wellantcollege Aalsmeer). Jaarlijks doen zij mee met topkwaliteit. Ook wordt een steeds grotere plaats ingenomen door Amateur Tuinders Verenigingen en individuele amateur tuinders. Daarnaast worden vanuit de professionele kas-teelt inzendingen verzorgd.